Cześć,

w dzisiejszym wpisie zamykamy naszą tygodniową serię postów, gdzie tworzymy naszą pierwszą kompozycję muzyczną w języku scrach. Jeżeli to wasze pierwsze zetknięcie z językiem scratch to tutaj sugeruję zerknąć do tego wpisu, gdzie zakładamy projekt oraz do tego, gdzie uczymy się dodawać nowe biblioteki. Dodatkowo jeżeli zaczynacie od lekcji trzeciej to może warto zerknąć jeszcze na lekcję pierwszą oraz lekcję drugą.

Efekt pracy całego tygodnia można raczej usłyszeć aniżeli zobaczyć. Można to zrobić tutaj . Tworzymy „Odę do radości” Ludwiga van Beethovena. Warto poczytać o kompozytorze, jak i samym utworze.

Znalazłem jeszcze kilka ciekawostek odnośnie samego humnu Unii Europejskiej oraz słowa, które można przeczytać tutaj.

Plan na ten tydzień można opisać w poniższych krokach

  1. Poznanie nowej biblioteki (Część I)
  2. Zrozumienie podstaw czytania nut (Część I)
  3. Kompozycja na prawą rękę (Część II)
  4. Kompozycja na lewą rękę (Część II)
  5. Rytm i tempo oraz złączenie wszystkiego w całość + akordy

Podkreślam, że nie jestem wybitnym pianistą i swoją wiedzę czerpię raczej z niedużego doświadczenia, ale na nasze potrzeby wystarczającego (mam nadzieję).

Krok 1. – Kompozycja ciąg dalszy

W pierwszej i drugiej części przygotowaliśmy kompozycję na prawą rękę dla wszystkich linii oraz zaczęliśmy wykonanie pierwszej lini dla lewej ręki.

nuty

W trzeciej części całośc utworu jest już dostępna tutaj tutaj. Jedyną rzeczą, która wymaga wyjaśnienia jest pojawienie się w naszym utworzy akordów.

Krok 2. – Dodajemy akord

Czym jest akord można dowiedzieć się tutaj natomiast w pewnym uproszczeniu to użycie 3 nut lub więcej w tym samym momencie. Na naszej pięciolinii jest to opisane w sposób jak poniżej:

akord

Jest to akord molowy tzw. A-moll i gramy go jednocześnie naciskając na trzy klawisze (trzy nuty: 48, 52 oraz 55). Aby otrzymać taki efekt w języku scratch należy w jednym momencie nadać komunikat, który odpowiednio uruchomi trzy akcje tak jak na przykładzie poniżej:

akordScratch

Podsumowanie

To na tyle w tym ćwiczeniu z programowania w języku Scratch. Podsumowując – utwór jest gotowy. Oczywiście można nad nim pracować. Całość można usłyszeć tutaj. Nie bójcie się eksperymentować z róznymi instrumentami i tempem.

Dziękuję za zainteresowanie lekcją i powodzenia w kolejnych eksperymentach.

PS: Napiszcie w komentarzu, jeżeli checie aby zrobić wpis o jakimś innym utworze.

Pozdrawiam

Tomek Cieślar

Komponujemy – część III
Tagi:                

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: