Cześć,

w dzisiejszym wpisie kontynuujemy naszą tygodniową serię postów, gdzie tworzymy naszą pierwszą kompozycję muzyczną w języku scrach. Jeżeli to wasze pierwsze zetknięcie z językiem scratch to tutaj sugeruję zerknąć do tego wpisu, gdzie zakładamy projekt oraz do tego, gdzie uczymy się dodawać nowe biblioteki. Dodatkowo jeżeli zaczynacie od lekcji drugiej to może warto zerknąć jeszcze na lekcję pierwszą.

Efekt pracy całego tygodnia można raczej usłyszeć aniżeli zobaczyć. Można to zrobić tutaj . Tworzymy „Odę do radości” Ludwiga van Beethovena. Warto poczytać o kompozytorze, jak i samym utworze.

Plan na ten tydzień można opisać w poniższych krokach

  1. Poznanie nowej biblioteki (Część I)
  2. Zrozumienie podstaw czytania nut (Część I)
  3. Kompozycja na prawą rękę
  4. Kompozycja na lewą rękę
  5. Rytm i tempo oraz złączenie wszystkiego w całość

Podkreślam, że nie jestem wybitnym pianistą i swoją wiedzę czerpię raczej z niedużego doświadczenia, ale na nasze potrzeby wystarczającego (mam nadzieję).

Krok 1. – Kompozycja ciąg dalszy

W pierwszej części przygotowaliśmy kompozycję na prawą rękę i to zaledwie dla pierwszej lini poniższej kompozycji:

Te nuty różnią się, ponieważ mamy także tutaj nuty dla lewej ręki (drugi rząd nut w każdej sekcji), ale o tym za chwilkę. Odzwierciedlenie kolejnych linii mogłoby wyglądać jak poniżej.

linia

Wywołujemy bloki drugiej linii w momencie, kiedy pierwsza dojdzie do końca, poprzez blok „nadaj komunikat”. Analogicznie robimy dla linii trzeciej i czwartej.

Krok 2. – Dodajemy lewą dłoń

Lewa dłoń to nic innego jak inne nuty, ale grane w tym samym momencie (równolegle) . Jak zobaczymy na naszej kompozycji dla pierwszej nuty musimy zagrać jeszcze jedną w tym samym momencie tak jak narysunku poniżej:

nuta

Efekt taki można otrzymać w sposób jak poniżej:

druga reka

Czyli w momencie kiedy gramy nutę 64 – „E” prawą ręką, musimy zagrać nutę 48 – „C” lewą ręką. Pomocne do zrozumienie, jaka nuta odpowiada jakiej literze może być artykuł dostępny tutaj. Jeżeli dla danej nuty na prawą rękę nie ma odpowiednika z ręki lewej, wtedy wykonujemy pauzę.

Podsumowanie

To na tyle w tym ćwiczeniu z programowania w języku Scratch. Podsumowując – utwór nabiera coraz fajniejszych kształtów. Całość można usłyszeć tutaj. Nie bójcie się eksperymentować z róznymi instrumentami i tempem.

Dziękuję za zainteresowanie lekcją i powodzenia w kolejnych eksperymentach.

Pozdrawiam

Tomek Cieślar

Komponujemy – część II
Tagi:                

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: