Cześć,

dzisiejszy wpis jest początkiem tygodniowej serii postów, gdzie postaramy się zasymulować budowę DNA w języku scratch. Budowanie modeli nie jest nam obce, jednak w tym przypadku musimy się dodatkowo zmierzyć z genetyką – nauką nie łatwą i ciągle odkrywaną na nowo.

Jeżeli to wasze pierwsze zetknięcie z językiem scratch, to poniżej znajduje się lista wpisów, które mogą ułatwić rozpoczęcie pracy:

Aby lepiej zrozumieć budowę DNA, starszych czytelników zapraszam do artykułu poświęconemu budowie i składowi DNA natomiast młodszych na pierwszy odcinek bajki „Było sobie życie”, gdzie można oglądnąć budowę komórki, jak i samego DNA. Ja tutaj postaram się skupić na podstawach tego odwzorowania.

Efekt pracy całego tygodnia można śledzić tutaj. A efekt naszej pierwszej lekcji poniżej:

dna

Plan na ten tydzień można opisać w poniższych krokach

  1. Odrobina teorii (Część I)
  2. Budujemy nici polinukleotydowe (Część I)
  3. Dodanie par zasad (A-T) (Część II)
  4. Dodanie par zasad (G-C) oraz wprowadzenie interakcji z użytkownikiem (Część III)

Krok 1. – Odrobina teorii

Zanim zaczniemy programować i dodawać kolejne bloczki, przed nami odrobina teorii. Zacznijmy może od tego, czym jest Genetyka.

Genetyka to nauka zajmuąca się prawami dziedziczenia cech między roślinami i zwierzętami za pomocą informacji zawartych w odpowiednich kwasach. Zadajmy sobie pytanie jak te dane zostają zapisane zatem? Tutaj właśnie przychodzi nam z pomocą DNA.

DNA jest nośnikiem informacji genetycznej i gwarantuje poprzez odpowiednie zapisane informacje nasz wygląd zewnętrzny, podatność na dane choroby, kolor włosów, skóry i wiele innych cech fizycznych ludzi.

DNA

Nasz model będzie uproszczony, w porównaniu z powyższym modelem 3d, ale nawet tutaj możemy zauważyć dwie główne poskęcane linie (dwie nici polinukleotydowe, z których wychodzą pary zasad skierowane do środką.

Zobaczyć to można także na modelu 2d, poniżej:

dna2d

Krok 2. – Zaczynamy programować (dwie nici polinukleotydowe)

W dzisiejszym wpisie w pierwszej kolejności pozbądźmy się oczywiście Kotka, oraz dodajmy dwa pierwsze elementy (niebieskie kropki, które można zobaczyć na pierwszej grafice we wpisie.

nic

Dla każdego z elementów (Element1 oraz Element2) musimy przygotować zestaw bloczków jak powyżej. W zestawie tym odzwierciedlamy tzw. funkcję trygonometryczną, o której wspomnimy jeszcze we wpisach dotyczących matematyki. Chcemy aby stworzona kropka powoli przesuwała się w górę i dół zostawiając za sobą ślad w postaci spirali. Pamiętajmy że dla drugiej nici zmienna y powinna być opisana z wartością „-100”

Podsumowanie

To na tyle w tym ćwiczeniu z programowania w języku Scratch. Podsumowując – mamy dwie nici które stanowią fundament do dalszej rozbudowy naszego DNA. W dzisiejszym ćwiczeniu możemy łączyć kolejne elementy wiedzy: programowanie, ale też genetykę, co podobnie jak w przypadku chemii nie jest częstym zestawieniem.

Starajmy się, aby nauka stawała się zabawą a jej dziedziny wzajemnie się przeplatały.

Całość można zobaczyć tutaj.

Dziękuję za zainteresowanie lekcją i powodzenia w kolejnych eksperymentach.

Pozdrawiam

Tomek Cieślar

Genetyka – Część I
Tagi:                            

Komentarze 2 thoughts on “Genetyka – Część I

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: