Cześć,

Czas na stworzenie drugiej części gry w języku scratch.

Przypominam że ogólne zasady działania tej gry można zobaczyć tutaj (Gra została napisana tam w innym języku, ale chodzi o zrozumienie do czego zmierzamy).

efekt drugej części ćwiczeń

To już druga część, gdzie pracujemy z gotowym projektem, ale gdyby były problemy to przypominam jeszcze. Przyda się, jak stworzyć nowy projekt oraz przypomnijcie sobie podstawy animacji oraz zasady sterowania za pomocą klawiszy

Krok 1. Dodanie drugiego zawodnika

ruch paletki w prawo lub lewo

Nasza druga paletka porusza się tylko w prawo i w lewo, dlatego potrzebujemy tylko dwa przyciski. Tym razem sterowanie będzie odbywać się za przyciskami „S” i „A”

Pamiętajmy o bloczku – „jeżeli na brzegu, odbij się”, dzięki któremu nasza paletka nie znika, kiedy zetknie sie z brzegiem planszy

Krok 2. Zaczynamy grać

odbijanie piłki

Następnym krokiem który chcemy oprogramować to odbijanie piłki między paletkami, dlatego też wprowadzamy akcję polegającą na odbiciu piłki w momencie zetknięcia się z paletką

Krok 3. Co nam się jeszcze przyda

Ostatnią rzeczą która chcemy dodać w tym ćwiczeniu to dodanie dodatkowego tła, który imituje bramkę. Jeżeli piłka dotknie tego elementu to znaczy, że gracz przeciwny wygrał. Aby to zrobić należy dodać dwa prostokąty, jako nowe duszki i odpowiednie ułożyć je na planszy (tak jak na pierwszym rysunku)

Podsumowanie

Podsumowując, to już tyle w tym ćwiczeniu z programowania w języku Scratch. Dzięki tym nowym bloczkom umiemy teraz rozpocząć grę. Całość można zobaczyć tutaj.

Kolejne ćwiczenie to poprawienie gry i wprowadzenie rywalizacji.

Dziękuję za zainteresowanie lekcją i powodzenia w kolejnych eksperymentach.

Pozdrawiam

Tomek Cieślar

Nasza pierwsza gra – część 2
Tagi:                        

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: