Cześć,

dzisiejszy wpis jest trzecią i ostatnią częścią tygodniowej serii postów, gdzie staramy się poznać tajniki mnożenia geometrycznego i napisać program, który pomoże nam takie działania rozwiązać w języku scratch.

Jeżeli to wasze pierwsze zetknięcie z językiem scratch, to poniżej znajduje się lista wpisów, które mogą ułatwić rozpoczęcie pracy:

Wiem że już o tym pisałem, ale tutaj mniej skupiam się na tłumaczeniu, więc aby lepiej zrozumieć pomysł i zasady mnożenia geometrycznego, zachęcam do obejrzenia filmu, który w łatwy sposób tłumaczy ten proces.

Poczytać można też tutaj, gdzie pokazany jest proces mnożenia w bardziej opisowy sposób.

Efekt pracy całego tygodnia można śledzić tutaj. Pamiętajmy o pierwszym oraz drugim wpisie z tej części. Efekt końcowy projektu poniżej:

efekt

Plan na ten tydzień można opisać w poniższych krokach

  1. Interakcja z użytkownikiem (Część I)
  2. Przygotowanie mnożenia dla pierwszej liczby (Część I)
  3. Przygotowanie mnożenia dla drugiej liczby (Część II)
  4. Mnożenie i zebranie wszystkiego w jedną całość (Część III)

Krok 1. – Przygotowanie sumy

Kolejność prac jest dowolna, jednak to od czego zaczynam to przygotowanie licznika / sumy który pokaże wynik działania

suma

Jest to sześć równo od siebie oddalonych „duszków” które będziemy dynamicznie zmieniać.

Krok 2. – Sterowanie licznikiem

Chcemy w tym punkcie aby każde zsumowanie skrzyżowań linii było odpowiednio pokazane na liczniku, dlatego musimy wykonując mnożenie, znaleźć odpowiednią liczbę i podmienić ją na planszy

stempel

Dodajemy dla lepszego efekt – dźwięk, który pokrywa się ze stemplem kropki.

Krok 3. – Liczenie skrzyżowanych prostych i stemplowanie

Skrypt jest zbyt duży aby umieścić go tutaj w całości, dlatego zachęcam do przeglądnięcia całego skryptu.

Poniżej jednak fragment, który odpowiada za odpowiednie przesunięcie się pisaka i właściwe stemplowanie planszy tak, aby kropki pokrywały się dokładnie z miejscami, gdzie nasze proste się krzyżują

mnozenie

Podsumowanie

To na tyle w tym ćwiczeniu z programowania w języku Scratch. Podsumowując – mamy działający program wspierający proces mnożenia geometrycznego. W dzisiejszym ćwiczeniu możemy łączyć kolejne elementy wiedzy: programowanie, ale też matematykę, co jest dosyć typowe dla dziedziny programowania i bardzo często przydatne.

Starajmy się, aby nauka stawała się zabawą a jej dziedziny wzajemnie się przeplatały.

Całość można zobaczyć tutaj.

Dziękuję za zainteresowanie lekcją i powodzenia w kolejnych eksperymentach.

Pozdrawiam

Tomek Cieślar

Matematyka – Część III
Tagi:                    

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: