Cześć,

dzisiejszy wpis jest drugą częścią tygodniowej serii postów, gdzie postaramy się poznać tajniki mnożenia geometrycznego i napisać program, który pomoże nam takie działania rozwiązać w języku scratch.

Jeżeli to wasze pierwsze zetknięcie z językiem scratch, to poniżej znajduje się lista wpisów, które mogą ułatwić rozpoczęcie pracy:

Wiem że już o tym pisałem, ale tutaj mniej skupiam się na tłumaczeniu, więc aby lepiej zrozumieć pomysł i zasady mnożenia geometrycznego, zachęcam do obejrzenia filmu, który w łatwy sposób tłumaczy ten proces.

Poczytać można też tutaj, gdzie pokazany jest proces mnożenia w bardziej opisowy sposób.

Efekt pracy całego tygodnia można śledzić tutaj. Pamiętajmy o pierwszym wpisie z tej części. Efekt końcowy naszej dzisiejszej lekcji poniżej:

efekt

Plan na ten tydzień można opisać w poniższych krokach

  1. Interakcja z użytkownikiem (Część I)
  2. Przygotowanie mnożenia dla pierwszej liczby (Część I)
  3. Przygotowanie mnożenia dla drugiej liczby (Część II)
  4. Mnożenie i zebranie wszystkiego w jedną całość (Część III)

Krok 1. – Rysowanie kolejnych prostych

We wcześniejszym wpisie rysowaliśmy kolejne linie różnej grubości odpowiedzialne za kolejne setki, dziesiątki oraz jedności. Teraz robimy to samo, ale dla drugiej liczby która będzie mnożona. Co trzeba zrobić to do bloku, który rozwijaliśmy w poprzedniej części dodać kolejną serię bloczków ze zmienionymi parametrami – tak jak poniżej.

mnozenie

Jeżeli wszystko się zgadza możemy przejść do rysowanie linii. Najlepiej porównać obecny skrypt z tym który jest na stronie (nie wszystko mieści się tutaj)

Krok 2. – Wprowadzenie liczb

Po rozrysowaniu linii, podobnie jak na pierwszym rysunku w tym poście, chcemy jeszcze dodać liczby, które będą się wyświetlać, w zależności od tego co będziemy chcieli wymnożyć. Pamiętajmy, aby w pierwszej kolejności dodać duszki odpowiadające liczbom od 0 do 9.

Następnie do takiego duszka „liczby” dodajemy skrypt:

liczby

Musimy taki blok powtórzyć też dla drugiej grupy linii, co najlepiej zauważyć w programie. Jedyne różnice wtedy występują w położeniu tych liczb.

Podsumowanie

To na tyle w tym ćwiczeniu z programowania w języku Scratch. Podsumowując – mamy wzajemnie przecinające się proste w których będziemy zaznaczać operacje mnożenia. W dzisiejszym ćwiczeniu możemy łączyć kolejne elementy wiedzy: programowanie, ale też matematykę, co jest dosyć typowe dla dziedziny programowania i bardzo często przydatne.

Starajmy się, aby nauka stawała się zabawą a jej dziedziny wzajemnie się przeplatały.

Całość można zobaczyć tutaj.

Dziękuję za zainteresowanie lekcją i powodzenia w kolejnych eksperymentach.

Pozdrawiam

Tomek Cieślar

Matematyka – Część II
Tagi:                    

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: