Cześć,

dzisiejszy wpis jest początkiem tygodniowej serii postów, gdzie postaramy się poznać tajniki mnożenia geometrycznego i napisać program, który pomoże nam takie działania rozwiązać w języku scratch.

Jeżeli to wasze pierwsze zetknięcie z językiem scratch, to poniżej znajduje się lista wpisów, które mogą ułatwić rozpoczęcie pracy:

Aby lepiej zrozumieć pomysł i zasady mnożenia geometrycznego, zachęcam do obejrzenia filmu, który w łatwy sposób tłumaczy ten proces.

Poczytać można też tutaj, gdzie pokazany jest proces mnożenia w bardziej opisowy sposób.

Efekt pracy całego tygodnia można śledzić tutaj. A efekt naszej pierwszej lekcji poniżej:

efekt1

Plan na ten tydzień można opisać w poniższych krokach

  1. Interakcja z użytkownikiem (Część I)
  2. Przygotowanie mnożenia dla pierwszej liczby (Część I)
  3. Przygotowanie mnożenia dla drugiej liczby (Część II)
  4. Mnożenie i zebranie wszystkiego w jedną całość (Część III)

Krok 1. – Przygotowanie projektu oraz interakcja z użytkownikiem

Idąc po kolei musimy sobie przygotować planszę, dodać duszka w postaci ołówka („Pencil”) oraz bibliotekę, dzięki której możemy rysować. Następnie wprowadzamy za pomocą bloczka „zapytaj” współpracę z użytkownikiem.

Po podaniu liczby należy sprawdzić – mnożymy w zakresie od 1 do 999 i ustawiamy parametry wejściowe, a, j oraz suma (W tym momencie ustawiam zmienną a na 8 – powinna być taka jaką podaje użytkownik)

user

Jeżeli wszystko się zgadza możemy przejść do rysowanie linii

Krok 2. – Przygotowanie mnożenia dla pierwszej liczby

W mnożeniu musimy pamiętać że musimy rozrysować trzy grupy linii: dla setek, dziesiątek i jedności.

Nie ma w tej części wielkiej trudności, jednak wymaga wielu eksperymentów, tak aby linii ładnie wyglądały dla osoby pracującej z programem.

rysowanie

Podsumowanie

To na tyle w tym ćwiczeniu z programowania w języku Scratch. Podsumowując – mamy pierwszy element mnożenia, który będziemy rozwijać w kolejnych częściach. W dzisiejszym ćwiczeniu możemy łączyć kolejne elementy wiedzy: programowanie, ale też matematykę, co jest dosyć typowe dla dziedziny programowania i bardzo często przydatne.

Starajmy się, aby nauka stawała się zabawą a jej dziedziny wzajemnie się przeplatały.

Całość można zobaczyć tutaj.

Dziękuję za zainteresowanie lekcją i powodzenia w kolejnych eksperymentach.

Pozdrawiam

Tomek Cieślar

Matematyka – Część I
Tagi:                    

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: