Cześć,

dzisiejszy wpis jest kontynuacją tygodniowej serii postów, gdzie tworzymy naszą symulację układu słonecznego w języku scratch. Jeżeli to wasze pierwsze zetknięcie z językiem scratch to poniżej znajduje się lista wpisów, które mogą ułatwić rozpoczęcie pracy:

Dodatkowo, aby ułatwić sobie zrozumienie tematu zachęcam do przeczytania pierwszego posta z tej serii.

Efekt pracy całego tygodnia można zobaczyć tutaj. A efekt naszej drugiej lekcji poniżej:

praca

Plan na ten tydzień można opisać w poniższych krokach

  1. Odrobina teori (Część I)
  2. Zaczynamy programować (Część II)
  3. Przygotowanie całego układu słonecznego
  4. Odzwierciedlenie rzeczywistości

Krok 1. – Odrobina teorii

Zanim zaczniemy programować i dodawać kolejne planety, przed nami odrobina teorii. Poniżej planety, które dodamy do naszego układu słonecznego w dzisiejszej lekcji:

Merkury – Merkury jest planetą położoną najbliżej Słońca. Można go zobaczyć przez lornetkę o zachodzie słońca, a swoją nazwę zawdzięcza rzymskiemu posłańcowi bogów.

Wenus – ze względu na podobną wielkość i wagę Wenus jest nazywana siostrzaną planetą Ziemi. Wenus pokryta jest warstwą chmur, która nie przepuszcza światła, a swoją nazwę zawdzięcza rzymskiej boginii miłości i tym samym jest jedną z ośmiu planet, które zostały nazwane żeńskim imieniem.

Mars – Mars ma dwa księżyce: Fobosa i Dejmosa, które są małe i mają nieregularne kształty. Mars został nazwany na cześć rzymskiego boga wojny. Ostatnio pod powierzchnią Marsa odkryto tyle lodu, że można by z niego stworzyć dwa ogromne jeziora.

Jowisz – Jowisz ma najsilniejsze pole magnetyczne ze wszystkich planet. Można na nim dostrzec czerwoną plamę. To jest burza, która panuje na Jowiszu od 300 lat. Jowisz otrzymał imię na cześć króla rzymskich bogów.

Krok 2. – Dodajemy kolejne planety

W dzisiejszym wpisie dodamy sobie kolejne cztery planety. Zasadniczo ten etap wiele się nie różni, zrobię to na przykładzie jednej z nich.

planeta

Jedyne, czym różni sie ten blok to kolor planety oraz dziwne liczby po przecinku. Dla osób, które chciałby lepiej zrozumieć, jak te liczby są interpretowane zapraszam tutaj. (Tabelka: Słońce i planety układu słonecznego)

Jak widzimy liczba dla Merkurego „0.383” to wyrażana w km ilość średnic Ziemi, czyli jak mały / duży jest Merkury w porównaniu do Ziemi. Druga wartość „0.387” określa odległość od słońca wyrażona w jednostkach astronomicznych.

Krok 5. Układ Słoneczny

uklad

W czasie tworzenia układu słonecznego nie zapomnijmy wszystko zebrać w jedną całość. Ja w tym przypadku porządkuję planety zgodnie z odelgłością od Słońca.

Podsumowanie

To na tyle w tym ćwiczeniu z programowania w języku Scratch. Podsumowując – Już 5 planet krąży wokół Słońca. Połowa naszego ukłądu słonecznego już za nami a my dalej możemy łączyć kolejne elementy wiedzy: programowania, ale też matematyki, fizyki i astronomii. I właśnie o to chodzi, aby nauka stawała się zabawą a jej dziedziny wzajemnie się przeplatały.

Całość można zobaczyć tutaj. Gdyby całośc nie uruchomiła się po naciśnięciu zielonej flagi, to proszę dodatkowo nacisnąć różowy bloczek, „Układ Słoneczny”.

Dziękuję za zainteresowanie lekcją i powodzenia w kolejnych eksperymentach.

Pozdrawiam

Tomek Cieślar

Astronomia – Część II
Tagi:                    

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: