Cześć,

dzisiejszy wpis rozpoczyną tygodniową serię postów, gdzie tworzymy naszą symulację układu słonecznego w języku scrach. Jeżeli to wasze pierwsze zetknięcie z językiem scratch to poniżej znajduje się lista wpisów, które mogą ułatwić rozpoczęcie pracy:

Efekt pracy całego tygodnia można zobaczyć tutaj. A efekt naszej pierwszej lekcji poniżej:

uklad

Plan na ten tydzień można opisać w poniższych krokach

  1. Odrobina teori
  2. Zaczynamy programować
  3. Przygotowanie całego układu słonecznego
  4. Odzwierciedlenie rzeczywistości

Krok 1. – Odrobina teorii

Układ słoneczny to Słońce oraz wszystko to co porusza się wokół niego. Ale czy aby napewno Słońce jest w samym środku? Przez lata myślano, że to nasza planeta jest w centrum wszechświata, a wszystko krąży wokół niej. Dopiero czasy naszego dzisiejszego bohatera – Mikołaja Kopernika obaliły tą teorię. Mikołaj Kopernik może nie stworzył, ale udowodnił na nowo, że to Słońce jest w centrum naszego układu słonecznego i opisał to w swojej książce „O obrotach sfer niebieskich”.

Jednak Ziemia nie krąży po idealnym okręgu, a po elipsie – tym samym jest czasami bliżej, a czasami dalej słońca. Ruch ten opisał Kepler w swoich prawach a my bez zbędnego wchodzenia w teorię spróbujemy ten ruch odzwierciedlić używając języka scratch.

Krok 2. – Zaczynamy programować

W dzisiejszym opisie przygotujemy sobie Ziemię i Słońce i odzwierciedlimy ruch naszej planety.

Glowne okno

Definiujemy sobie zmienne, które będą odpowiedzialne za prędkość, ruch, kształt oraz orbitę naszej planety

Jako że nasz układ będzie narysowany musimy dodać naszą bibliotekę odpowiedzialną za rysowanie oraz stworzymy sobie nasz własny bloczek nazwany „Układ Słoneczny”

Krok 3. Słońce

Slonce

Tworzymy „kropkę” symbolizującą Słońce, zgodnie z teorią Mikołaja Kopernika

Pamiętajmy aby nadać odpowiedni kolor i wielkość, do której będziemy jeszcze niejednokrotnie wracać

Krok 4. Ziemia

Ziemia

W przypadku Ziemi sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, ponieważ oprócz wielkości i koloru musimy zdefiniować ruch

I tutaj przychodzą z pomocą prawa Keplera, o kórych wspominałem wcześniej. Jeżeli wydaje się wam to trudne to nie przejmujcie się, będziemy jeszcze eksperymentować na tym wzorze, aby lepiej zrozumieć ruch planet

Krok 5. Układ Słoneczny

Uklad

Pamiętajmy że nasz układ słoneczny to Słońce i planety. Póki co mamy tylko jedną planetę, ale i tak musimy wszystko złączyć w jedną całość

Podsumowanie

To na tyle w tym ćwiczeniu z programowania w języku Scratch. Podsumowując – Ziemia krąży wokół Słońca. Niby nic nowego, ale zaczynamy tworzyć program który łączy elementy nie tylko programowania, ale też matematyki, fizyki i astronomii. I właśnie o to chodzi, aby nauka stawała się zabawą a jej dziedziny wzajemnie się przeplatały.

Całość można zobaczyć tutaj. Gdyby całośc nie uruchomiła się po naciśnięciu zielonej flagi, to proszę dodatkowo nacisnąć różowy bloczek, „Układ Słoneczny”.

Dziękuję za zainteresowanie lekcją i powodzenia w kolejnych eksperymentach.

Pozdrawiam

Tomek Cieślar

Astronomia – Część I
Tagi:                    

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: